poniedziałek, 9 marca 2009

Ciekawe znalezisko ?

Robiąc wiosenne porządki (czytaj gruntowne) w mieszkaniu, natknąłem się na starą książkę, która mnie zaintrygowała swoim widokiem. Nie przeczytałem jej jeszcze ale zacząłem b. dokładnie oglądać, okiem badacza amatora. Zainteresowało mnie wydawnictwo i autorka tej powieści. Rozpocząłem żmudne poszukiwania w internecie w powyższych dwóch sprawach. Autorka (H. Jaroszyńska)jest zupełnie nie odnotowana w literaturze, może nie potrafię szukać. Podobnie z wynikami w sprawie "biblioteki groszowej" w Warszawie. Jedyne co udało mi się odczytać to fakt, że wydawnictwo to wydawało książki w latach 1925 - 1930, lecz informacje te były lakoniczne i nie wiarygodne. Jestem niepocieszony z tego powodu, a może ktoś okaże się większą znajomością literatury przedwojennej i pomoże mi wyjaśnić tą tajemnicę. Może to nic ważnego .............ale ciekawość mnie pożera. Może po przeczytaniu powieści coś mnie olśni, czy ja wiem ?

Z wyglądu zewnętrznego można się domyślić, że jest to wiekowa książka.

Po otwarciu sztywnej okładki.

Na lewej stronie widoczna odręczna adnotacja porządkowa.

Po prawej stronie nieczytelna pieczątka biblioteczna.

Strona tytułowa w całej swej okazałości.

Pieczęć w zbliżeniu (?), tylko co tam jest napisane ?

Zaintrygował mnie właśnie ten napis.

Na kolejnej stronie adnotacja z adresem drukarni, która wydrukowała tą książkę.

Kolejna pieczęć biblioteczna.

Na końcu tej powieści kolejna pieczątka w zbliżeniu, ale dla mnie i tak słabo czytelna. To co udało mi się rozszyfrować to : "Polska Macierz Szkolna................................ Nowości, im. A. Osuchowskiego"

Ostatnia kartka w tej książce stanowi zamówienie na inne książki z tego wydawnictwa.


A tak wygląda odwrotna strona powyższej kartki, oficjalne zamówienie.

Brak komentarzy: