środa, 15 kwietnia 2009

Choroby drzew sosnowych.

Spacerując czasami po lesie spotykam dziwnie ukształtowane pnie sosen. Intrygowało mnie to niesamowicie.

Otóż jest to typowe tzw. lirowate wygięcie pnia sosny. Spowodowane jest to zniszczeniem pączka szczytowego przez gąsienicę zwójki sosnóweczki.

Zdjęcie przedstawiające przypadek jak wyżej.

Natomiast ten kształt należy tłumaczyć tym, że pędy sosny za młodu zostały porażone przez skrętka sosnowego i dlatego zostały tak dziwnie pokręcone.

Powyższe zdjęcie ilustruje przypadek jak wyżej, na innym drzewie.

Skąd ja to wszystko wiem ?

Otóż dopiero niedawno, pod koniec marca br. zobaczyłem w Laskach poniższą tablicę informacyjną dla turystów. Te dziwne kształty, które spotykałem do tej pory to po prostu choroba drzew spowodowana atakowaniem ich przez pewne szkodniki leśne.

Do tej pory sądziłem, ze jest to wpływ warunków geograficzno - atmosferycznych, no cóż sprawa się jednoznacznie wyjaśniła.

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Jest w Gryfinie taka hodowla drzew w której celowo kaleczy się drzewa by można je było później wykorzystać w meblarstwie :) ale to już inna historia...
http://www.old.szczecin.lasy.gov.pl/uimages/l_kmiecinska/krzywy_las/krzywy_las_1.jpg